logo
logo Book en tid idag - og ha` det bedre imorgen.
Det skønnes at ca 10 – 15 % af befolkningen lider af søvnbesvær. <br><b>Er du en af dem?</b>

Det skønnes at ca 10 – 15 % af befolkningen lider af søvnbesvær.
Er du en af dem?

By november 21, 2016 Uncategorized

Sover du dårligt?

10 – 15 % af befolkningen lider af søvnbesvær

Det skønnes at ca 10 – 15 % af befolkningen lider af søvnbesvær i en eller anden grad. Dette tal er desværre stigende. Vores hektiske og ofte meget fortravlede hverdag bærer en meget stor del af skylden herfor.
Søvnmangel er utrolig hårdt for os mennesker – ja så hårdt at den er kendt for at være den værste form for tortur. Urolig og dårlig søvn gør, at vi vågner trætte og udkørte, hvilket blot gør, at vi føler os endnu mere pressede eller stressede. Kroppen restituerer tillige dårligere, hvorved vores immunforsvar svækkes og vi bliver mere modtagelig for sygdom.
Søvn har altså en enorm indflydelse på din generelle sundhed, og på hvor produktiv og oplagt du er i dine vågne timer.

soevnloes1
soevnloes5

Hvilke symptomer er der ?

Alle kender sikkert fornemmelsen af at have “sovet dårligt”. Men hvis man spørger folk, hvad de egentlig mener med “dårlig søvn” -ja så får man vidt forskellige svar.
Svar som: “jeg har svært ved at falde i søvn”, “jeg vågner rigtig mange gange i løbet af natten”, “jeg kan overhovedet ikke sove”, “jeg sover meget let”, “jeg drømmer helt vildt”, “jeg sover hele tiden”..osv.
I kinesisk medicin dækker søvnløshed over flere former for forstyrrelser i søvnmønstret. Her arbejder vi altid med at finde den dybere og bagvedliggende årsag til problemet. Dette er som oftest en række ubalancer i kroppen, som akupunktur kan rette op på.

Hvad er årsagen til søvnproblemer ?

Der kan være rigtig mange årsager til , at man ikke kan sove. Hvis problemet kun er kortvarig og i bestemte perioder er der ofte tale om stress, eller at man er i en presset situation. Det kan være bekymringer omkring helbred, børn, økonomi, examens eller arbejdspres, sorg eller en krisesituation, hvor man har svært ved mentalt at slippe problemet. Her “kører” tankerne konstant rundt i hovedet – også natlig. Dette er i virkeligheden den hyppigste årsag.

Forstyrrelser i døgnrytmen, såsom skifteholdsarbejde, kan også ligge til grund for dårlig søvn, ligesom indtagelse af medicin og forskellige stimulanser som kaffe, alkohol mm kan have indflydelse på søvnens kvalitet.

Ydre faktorer som nye omgivelser, støj, nye lyde eller lys kan også fremkalde kortvarige søvnproblemer.

I de tilfælde hvor søvnproblemet er forbigående pga ændringer i omgivelserne, klarer de fleste sig uden hjælp og problemet løser sig selv. Hvis det derimod har stået på over længere tid er det vigtigt at søge hjælp.

soevnloes4
soevnloes3

Hvad kan du selv gøre ?

Her er nogle gode tips til en bedre søvn.

1) Hav en regelmæssig sengetid.
Ro, regelmæssighed og etablering af et fast søvnmønster vil få din krop til at udvikle en ” søvn og vågen cyklus”, hvilket vil forbedre din evne til at få en god søvn.
2) Hav en afslappende rutine inden sengetid.
Afslapning er en vigtig del af en god søvn. En afslappende rutine hver aften vil sende et signal til din hjerne om, at søvnen nærmer sig. Du kan “geare ned” ved at læse en bog eller lytte til stille musik. TV og computer har den helt modsatte effekt – så drop det !!!
3) Undgå at spise før du går i seng.
Fordøjelsesprocessen er kompliceret og kræver energi fra din krop. Prøv at lave en tidsplan for din aftensmad, så du spiser mindst 3 timer før sengetid.
4) Begræns koffein og alkohol.
Søvnproblemer er blevet direkte forbundet med overdrevent forbrug af koffeinholdige drikke, men også alkohol har en negativ effekt på søvnen. Begge stimulanser virker “varmende” og “speeder” dermed din krop.
Sidst men ikke mindst er det bedst med et mørkt og køligt soveværelse uden TV, computer og mobiltelefon. Og så virker duften af lavendel meget beroligende.

Hvad gør jeg for at hjælpe dig ?

Når du kommer til mig i klinikken starter jeg med at optage en grundig annamnese. Denne sammenholder jeg med puls og tunge diagnosen for at afdækkke, hvad der præcist ligger til grund for netop dit søvnproblem.
Der er som oftest tale om en række ubalancer i kroppen, såsom følelsesmæssige ubalancer (bekymring, stress, angst, sorg, vrede….), kostmæssige ubalancer (stimulanser som kaffe, the, alkohol, diverse madvarer, tidspunkt for måltider..), blod ubalancer (tab efter operationer, fødsler, kraftige menses…) o.a.

Min behandling iværksættes derefter udfra min analyse og afhængig af årsagen til dit søvnproblem vil behandlingen ofte være en kombination af forskellige teknikker. Akupunktur vil dog være mit 1. valg til søvnproblematikker, idet det er en utrolig god og effektiv behandling hertil.
Er du i medicinsk behandling med sovepiller kan dette fint gå i spænd med akupunktur. Også kosttilskud som ex. ” Trypto`nat” kan fint kombineres.

soevnloes2

Tag det første skridt idag Book en tid

Leave a Reply